שאלה פתוחה: "אני סובל מלחץ בגרויות"

איך שורדים את תקופת הבגרויות? ולמה המוות כל כך מפחיד אותנו? הפסיכולוג ארז קרנר עונה

למדור "שאלה פתוחה" האחרון: "פוחדת מהפעם הראשונה שלי"

אילוסטרציה (ShutterStock)
פחד מוות ממוות (ספק : ShutterStock)

בת 17 שואלת:

זה ישמע אולי טיפה מוזר, אבל אני מאוד מפחדת מהמוות. כל הזמן עולות לי בראש סיטואציות שבהן אני יכולה למות. כשאני עומדת ברמזור, אני חוששת שתכנס בי מכונית פתאום. יכול להיות שזה קשור לעובדה שאיבדתי מישהו קרוב במשפחתי לאחרונה וזה היה לא פשוט. החיים שלי השתנו כי אני כל הזמן חוששת לעשות צעדים שיגרמו לי למות. גם כשאני יוצאת מהבית, אני נפרדת מהחדר שלי כי אני חוששת שלא אחזור אליו בחיים. חייבת עזרה.

הפסיכולוג ארז קרנר עונה:

בת 17 יקרה,
הפחד מהמוות הוא טבעי. הוא מלווה את רוב האנשים, אם כי לרוב אנחנו "מצליחים" להישאר לא מודעים אליו, או מאמינים שאנחנו חסינים מפניו. הדבר הכרחי כדי שנוכל להמשיך ולחיות את חיינו. מוות של קרוב משפחה, כמו זה שחווית, הוא מסוג האירועים שמציפים את אותו פחד בעוצמה למודעות. מאוד טבעי שלאחר חוויה כזו תחושי פגיעה, ותתקשי להמשיך בחייך.

יחד עם זאת, לרוב הפחדים שאת מתארת מתמתנים וחולפים לאחר מספר חודשים. עד אז הגיוני שתהי זהירה יותר ותחששי לעשות דברים שיש בהם סיכון – גם אם הוא כביכול קטן. חשוב שתתני לעצמך לחשוש ולהיות זהירה מבלי להיות שיפוטית כלפיי עצמך.

כמו כן חשוב שתתני ביטוי מלא לרגשות שלך. לבטא אותם בציור או כתיבה או לחלוק אותם עם חברות או בני משפחה שיכולים להיות רגישים ומקבלים, יעזור לך מאוד. אם את מרגישה שאין אדם כזה בסביבתך את בהחלט יכולה לפנות ליועצת בית הספר או לקו הסיוע למתבגרים של ער"ן או על"ם בטלפון או דרך הצ'אט, ולהעזר בהם.

במידה והפחדים לא מתמתנים בחודשים הקרובים או שאת שמה לב שישנם דברים שאת נמנעת מהם לחלוטין שווה לפנות להוריך או ליועצת בית הספר ולהעזר בהם כדי לפגוש איש מקצוע. קיימים טיפולים מצויינים וקצרים למצבים שבהם ההשפעה של אירוע מטלטל מסרבת לחלוף.

לימודים (ShutterStock)
לחוץ מבגרויות? אתה לא לבד (ספק : ShutterStock)

בן 16 שואל:

אני שרוי בהמון לחץ של בגרויות. לא מצליח לעמוד בקצב, לא יושן בלילה ולא מצליח לתפקד ביום. אני לומד עד שעות מאוד מאוחרות כי קשה לי מאוד לזכור את החומר למבחן. כולם לומדים למבחנים יומיים לפני ואני שבוע לפני. הלחץ משפיע עליי מאוד רע, בעיקר בחוסר שעות השינה ובדאגה בלתי נפסקת. מה אוכל לעשות כדי להירגע?

הפסיכולוג ארז קרנר עונה:

בן 16 יקר,
תקופת הבגרויות היא מלחיצה מאוד, הדבר הטוב בה הוא שהיא מסתיימת בשלב כזה או אחר. אם בלמידה לקראת מבחן אתה זקוק לשבוע כדי לשנן את החומר, אז חשוב שתסמוך על ההיכרות שלך עם עצמך ותלמד באופן שאתה יודע שהוא יעיל עבורך. אני משער שישנם עוד תלמידים שלומדים יותר מיומיים לפני הבחינה, שכן מדובר בכמויות גדולות של חומר ולרוב נדרש זמן רב כדי לשנן אותם ולהיות מסוגל לשלוף אותם מהזיכרון.

עם זאת, כדאי לוודא שאת הזמן שאתה משקיע בלמידה, תנצל באופן יעיל. לעיתים תלמידים ממשיכים לשבת ו"ללמוד" גם כאשר הם עייפים מדיי, או עמוסים מדי מכדי להמשיך. אם אתה עירני יותר בשעות הלילה, חשוב שתתן לעצמך לישון עד מאוחר יותר. אם אתה מוצא שבשעות אלה אתה מתקשה ללמוד כדאי שתתן לעצמך לישון, או לפחות לשכב במיטה, גם אם אתה לא נרדם.

אתה זקוק למספיק שעות שינה כדי להישאר מרוכז, וכמו כן בזמן השינה המוח עובד על הכנת זיכרונות. על כן חשוב שתתן לו את הזמן בשביל לאחסן את החומר שלמדת. מלבד זאת, ייתכן שגם במהלך היום אתה זקוק לזמנים של התאווררות והפסקות שיהפכו את הלמידה אחר כך ליעילה יותר.

בסופו של דבר אתה משתדל הכי טוב שאתה יכול וזה מה שחשוב באמת. גם אם יהיו ציונים שלא תהיה מרוצה מהם, או שבעתיד תרצה לשפר אותם, יהיה לך הזדמנויות רבות לעשות זאת.
על כן נסה לראות את הבגרויות בפרופורציה המתאימה: הן חשובות אבל אינן קובעות את עתידך.

לבסוף, נסה למצוא את הפעילויות שמרגיעות אותך ולפנות להם זמן. אלה יכולות להיות תרגילי נשימה, הרפיה או מדיטציה (הנחיות לתרגילים שכאלה אפשר למצוא באינטנרט וביוטיוב), פעילות גופנית, מפגש עם חברים או אפילו צפייה בטלוויזיה. תתנסה בפעיליות הללו ובאחרות וכך תגלה מה יעיל עבורך. בהצלחה.

ארז קרנר הוא פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה קלינית. עובד עם נוער בסיכון בתל אביב, מטפל ביחידת המתבגרים של מכון סאמיט ובקליניקה פרטית.

גם אתם רוצים לשאול משהו את הפסיכולוג שלנו?
כתבו לנו, בציון הגיל שלכם בלבד, והפסיכולוג ארז יענה גם לכם!

הלינק לא עובד?
שלחו לכתובת המייל zonesupport@walla.net.il