פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      שאלה פתוחה: "אני מרגישה כל כך רע עם עצמי כל הזמן"

      מה עושים כשמנסים כל הזמן לרצות אנשים אחרים, ומרגישים נורא כשלא מצליחים? וגם, איך מתמודדים על לחץ במבחנים? הפסיכולוג ארז קרנר עונה

      למדור "שאלה פתוחה" הקודם: "לא סומכת על החבר שלי"

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      אני מרגישה חנוקה עד שממש קשה לי לנשום (צילום: ShutterStock)

      בת 16 שואלת:

      לפעמים אני מרגישה חנוקה עד שממש קשה לי לנשום ובא לי רק לבכות. אני דואגת כל הזמן שאנשים לא יכעסו עליי, גם משפחה וגם חברים, ואני רק רוצה לרצות אותם, וכשאני לא מצליחה, אני מרגישה רע. התחושות הללו ממש מעיקות עליי, אני רוצה להרגיש פחות מחויבת לרצות, ולהפסיק להרגיש כל כך רע עם עצמי, אבל לא יודעת איך.

      הפסיכולוג ארז קרנר עונה:

      בת 16 יקרה, נשמע שאת חווה חרדה ממצב שבו תחשבי שהסובבים מרגישים מתוסכלים או מאוכזבים ממך. עם זאת, אכזבות ותסכולים הן חלק בלתי נמנע בתוך יחסים, ולא ניתן באמת לעמוד בכל הציפיות שיש ממך. המטרה היא כן להרשות לעצמך לאכזב ולתסכל לפעמים ולנסות ללמוד לחיות בשלום עם התחושות שזה מעורר בך. אם תוכלי לעשות זאת בהדרגה, תוכלי פחות לרצות אחרים ולהרגיש פחות רע כשאת לא מצליחה.

      חרדה היא תחושה מאוד לא נעימה של מצוקה פנימית. באופן טבעי את רוצה להימנע מלהרגיש אותה. לחרדה שתיארת יש ביטוי פיזי - דפיקות לב מואצות, הזעה ועוד, ביטוי רגשי - מועקה, פחד ודאגות, וביטוי מחשבתי - "תסריטים" שלייליים ומפחידים לגבי העתיד. ייתכן שאת מאמינה שאם לא תרצי את הקרובים אלייך יקרה משהו "איום ונורא", למשל שהם יפסיקו לאהוב אותך.

      לאנשים יש נטיות מולדות לחוות עוצמות שונות של חרדה. כמו כן גיל ההתבגרות מזמן עוצמות גבוהות יותר של חרדה שיכולות להתמתן עם הזמן. אחד המאפיינים של חרדה היא שבדרך כלל "אין לה מילים", כלומר היא תחושת מועקה חזקה או מחנק אבל קשה לנסח בדיוק מהם. גורם נוסף לחרדה הוא שאדם מאוד משתדל לא לחוות רגש מסוים. יכול להיות שהוא לא מפחד להרגיש לבד, יכול להיות שהוא לא רוצה להרגיש שהוא מאכזב או מתסכל אחרים, יכול להיות שהוא לא רוצה להרגיש כועס. על כן אחת הדרכים להתמודד היא להבין מה הרגש שממנו מפחדים.

      חשוב ביותר שתשוחחי על מה שמעיק עלייך עם מי שעליו את יכולה לסמוך – הורייך, יועצת בית הספר, חברות טובות ובוגרות. אני מאמין שלאחר כן תחווי הקלה מסויימת. בנוסף את יכולה ללמוד טכניקות הרפיה והרגעה כמו תרגילי נשימה שיכולים להרגיע את המועקה. תרגילים כאלה ניתן ללמוד באינטנרנט ובסרטונים ביוטיוב. בהמשך תלמדי מה עוד מרגיע עבורך את החרדה - שיחה עם אדם שאת אוהבת שייתן לך את התחושה שאת לא לבד, טיול בחוץ, אמבטיה חמה ועוד. חשוב לזכור שחרדה באה והולכת, ואת יכולה לנסות להזכיר זאת לעצמך כשאת חווה אותה.

      בן 17 שואל:

      נער צריך עזרה (ShutterStock)
      לחץ, תנו לו לצאת (צילום: ShutterStock)

      האם תוכל להמליץ על דרכי התמודדות עם לחץ במבחנים?

      הפסיכולוג ארז קרנר עונה:

      כדי להתמודד עם הלחץ במבחנים, ראשית כדאי להבין מה המקור שלו. פעמים רבות הלחץ בתוך המבחן קשור לקושי להיות "בתוך הרגע" ולהתרכז במבחן עצמו. במקום זאת מתעוררים חששות לגבי העתיד במידה ולא תצליח כמו שאתה רוצה – איך התוצאות ישפיעו על הצלחה בהמשך, מה יהיו תגובות הסביבה, וכו'. אפשרות נוספת היא שעולים זכרונות מן העבר – כשלונות קודמים, ביקורת שקיבלת, אכזבות וכו'. המחשבות הללו יכולות לייצר "פאניקה", ולכן קושי להתרכז ולהיזכר בחומר.

      דרך אחת להתמודד היא להבין טוב יותר מה גורם לכל ציון להרגיש כל כך דרמטי עבורך. האם אתה מרגיש שיש ציפיות גבוהות ממך בבית מההורים? האם יש לך ציפיות גבוהות מעצמך? האם אתה ביקורתי כלפי טעויות שאתה עושה? כדי להבין את מקורות הלחץ טוב יותר, שווה לדבר עם חבר, יועצת בית הספר או מבוגר אחר עליו אתה סומך, כדי למתן את החששות.

      בנוסף, בהתאם למקור הלחץ, נסה לנסח לעצמך משפטים שירגיעו את החשש ולומר אותם לעצמך בלב או לכתוב על המבחן. למשל "אני אעשה כמיטב יכולתי", "גם אם לא אצליח, אוכל לתקן בעתיד" וכו'. דרך נוספת היא לנסות "לקרקע" את עצמך בהווה בזמן המבחן. קח דקה או שתיים לפני שאתה מתחיל או כשאתה נלחץ בזמן המבחן, להרגיש את המגע של הגוף על הכיסא, להקשיב לקולות מסביב או לנשום נשימות איטיות. כדאי לחפש טכניקות הרגעה כאלו באינטרנט ולתרגל קודם בבית כשאתה רגוע.

      ארז קרנר הוא פסיכולוג מתמחה בפסיכולוגיה קלינית. עובד עם נוער בסיכון בתל אביב, מטפל ביחידת המתבגרים של מכון סאמיט ובקליניקה פרטית.

      גם אתם רוצים לשאול משהו את הפסיכולוג שלנו? כתבו לנו, בציון הגיל שלכם בלבד, והפסיכולוג ארז יענה גם לכם!

      הלינק לא עובד?
      שלחו לכתובת המייל zonesupport@walla.net.il

      שאלה פתוחה עם הפסיכולוג ארז: בכל יום רביעי בוואלה! ZONE